Algemene voorwaarden
Onderstaande Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle activiteiten gehouden door Wine Sessions. ‘Wine Sessions’ staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 71712062 en is te bereiken via info@winesessions.nl en 06-18791753.
Bij het bestellen van een door Wine Sessions georganiseerde activiteit of het afnemen van adviesdiensten, wordt de klant altijd gevraagd deze Algemene Voorwaarden te accepteren. Bij deelname aan een activiteit of het afnemen van adviesdiensten zijn onderstaande voorwaarden automatisch geaccepteerd.
Artikel 1: Definities
1.1 Wine Sessions: de natuurlijke persoon Valerie Bollen, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 71712062 optredend onder haar handelsnaam: Wine Sessions. De onderneming die de producten en/of diensten levert, zijnde de organisator van activiteiten en/of adviesdiensten. Hierna ook te noemen: opdrachtnemer.
1.2 De opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Wine Sessions een overeenkomst sluit met betrekking tot de door Wine Sessions te leveren producten en/of diensten. Onder opdrachtgever wordt tevens begrepen de klant, organisator, initiatiefnemer, contactpersoon of bevoegd vertegenwoordiger van de organisatie van het bedrijf, dan wel alle deelnemers aan door Wine Sessions georganiseerde activiteiten en afnemers van adviesdiensten.
1.3 De overeenkomst: De overeenkomst gesloten met Wine Sessions, die betrekking heeft op de producten of diensten van Wine Sessions, waaronder zowel activiteiten (zoals wijnsessies) als adviesdiensten (zoals wijnadvies voor bedrijven, trainingen, wijnkelder analyses of het samenstellen van wijncollecties).
1.4 De activiteit: De door Wine Sessions aangeboden diensten, waaronder het organiseren van wijnsessies (bij particulieren aan huis, online, bij bedrijven op kantoor of evenementen) en wijnconsulting zoals het samenstellen van een wijnkaart, het adviseren en ondersteunen van horecaondernemers, importeurs, leveranciers en wijnmakers, het geven van trainingen, het uitvoeren van wijnkelder analyses en het samenstellen van wijncollecties.
Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij Wine Sessions diensten aanbiedt of levert, ongeacht of het gaat om activiteiten (zoals wijnsessies) of adviesdiensten. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.2 Niet alleen Wine Sessions, maar ook alle personen of ondernemingen die bij de uitvoering van enige opdracht voor de klant zijn betrokken, kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen.
2.3 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever.
2.4 Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de klant zijn niet van toepassing, tenzij deze door Wine Sessions uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 3: Leeftijdscriterium
3.1 De wettelijke leeftijd voor het deelnemen aan een wijnproeverij en het kopen van wijn is minimaal 18 jaar. Bij twijfel kan er bij aanvang van de activiteit naar legitimatie worden gevraagd. Mocht de klant geen geldige legitimatie kunnen tonen, behoudt Wine Sessions zich het recht om de klant te weigeren. De klant is dan nog steeds het afgesproken bedrag voor deelname verschuldigd aan Wine Sessions.
Artikel 4: Totstandkoming en inhoud van de overeenkomst
4.1 Indien de klant Wine Sessions verzoekt een offerte uit te brengen ter zake van een bepaalde activiteit (zoals een wijnsessie) of adviesdiensten wordt dit beschouwd als een uitnodiging tot het doen van een aanbod. Dit kan zowel fysiek als telefonisch, via Whatsapp of per e-mail.
Voor wijnsessies is dit ook mogelijk via het reserveringsformulier op de website van Wine Sessions. Een aanvraag voor reservering is nog geen bevestiging, deze ontvangt de klant via de e-mail zodra alle details voor wijnsessie zijn overeengekomen.
4.2 Een door Wine Sessions gedaan mondeling of schriftelijk aanbod is altijd vrijblijvend. Het aanbod is zelfs vrijblijvend indien in het aanbod een vaste termijn voor aanvaarding is vermeld, tenzij Wine Sessions in het aanbod naast het noemen van een vaste termijn voor aanvaarding uitdrukkelijk heeft vermeld dat het aanbod onherroepelijk is. Is een dergelijke termijn niet vermeld in geval van een schriftelijk aanbod, dan beschouwt Wine Sessions dit aanbod als vervallen na verloop van 2 weken na datum van het aanbod, zonder dat daarvoor een nadere verklaring van Wine Sessions nodig is.
4.3 Aanvaarding van een aanbod, al dan niet in de vorm van een opdrachtbevestiging door de klant, die wezenlijke aanvullingen, beperkingen of andere wijzigingen bevat, geldt als een nieuw aanbod en als een verwerping van het oorspronkelijke aanbod.
4.4 Onder wezenlijke aanvullingen, beperkingen of andere wijzigingen in de zin van voorgaand artikel gelden aanvullende of afwijkende voorwaarden met betrekking tot onder andere de prijs, de betaling, de kwaliteit, de hoeveelheid van producten of diensten, de plaats en tijd van levering van producten of diensten, de omvang van aansprakelijkheid van een van beide partijen en de beslechting van geschillen.
4.5 De prijzen in de genoemde offertes zijn standaard exclusief btw voor bedrijven en inclusief btw voor particulieren, tenzij anders aangegeven.
Artikel 5: Uitvoering van de overeenkomst
5.1 De met de klant gesloten overeenkomsten leiden voor Wine Sessions tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting. Wine Sessions is gehouden haar verplichtingen na te komen naar de normen van zorgvuldigheid en vakmanschap die op dat moment van haar verlangd kunnen worden. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Wine Sessions het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
5.2 Wine Sessions is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Wine Sessions is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Wine Sessions kenbaar behoorde te zijn.
Artikel 6: Tarieven
6.1 Tarieven algemeen: Wine Sessions is in te huren voor verschillende werkzaamheden, waaronder het organiseren van activiteiten zoals wijnsessies en het uitvoeren van adviesdiensten voor bedrijven. Tarieven kunnen per dienst verschillen en worden altijd voorafgaand aan de uitvoering van de dienst besproken met de opdrachtgever. Reiskosten worden volgens afspraak doorberekend à €0,23 per km excl. btw op basis van nacalculatie.
6.2 Tarieven voor wijnsessies: Wine Sessions hanteert bij particuliere klanten een vast bedrag per deelnemer van de wijnsessies voor de afgesproken tijd met een minimum van 6 deelnemers. Voor bedrijven wordt een uurtarief (voor voorbereidingen, reistijd en de wijnsessie an sich) + het aantal deelnemers maal een serie proefsamples gehanteerd tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
6.3 Tarieven voor adviesdiensten: Voor adviesdiensten zoals het samenstellen van een wijnkaart, het adviseren en ondersteunen van horecaondernemers, importeurs, leveranciers en wijnmakers, het geven van trainingen, het uitvoeren van wijnkelder analyses en het samenstellen van wijncollecties, worden tarieven vooraf met de klant overeengekomen en kunnen per project, traject, training of collectie variëren. Dit wordt schriftelijk bevestigd in de opdrachtbevestiging.
6.4 Parkeerkosten: Eventuele gemaakte parkeerkosten worden op basis van nacalculatie doorberekend. Hier gelden de daadwerkelijk gemaakte kosten.
6.5 Glaswerk: Voor gebroken glazen tijdens wijnsessies wordt er bij particulieren €5 incl. btw per glas in rekening gebracht en bij bedrijven €12,50 excl. btw.
Artikel 7: Betalingen
7.1 Betaling voor wijnsessies: Bedrijven ontvangen voor aanvang een factuur ten behoeve van de aanbetaling van 100%. In het geval van aanvullende gemaakte kosten wordt er voor het resterende bedrag na afloop een factuur per e-mail gestuurd. Particulieren ontvangen binnen 3 dagen na afloop van de wijnsessie een mobiel betaalverzoek met een betalingstermijn van 3 dagen.
7.2 Betaling voor advies- en coachingdiensten: Voor alle diensten die door Wine Sessions worden geleverd, is de opdrachtgever verplicht om 100% van het totaalbedrag als aanbetaling te voldoen binnen 14 dagen na de factuurdatum. Het eventueel resterende bedrag dient uiterlijk 14 dagen na afloop van de opdracht of dienst te worden voldaan, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De aanbetaling wordt gefactureerd na het sluiten van de overeenkomst en dient binnen 14 dagen na factuurdatum te worden betaald. Indien de aanbetaling niet tijdig wordt ontvangen, heeft Wine Sessions het recht de uitvoering van de opdracht uit te stellen totdat de betaling is ontvangen. Het eventuele resterende bedrag dient uiterlijk 14 dagen na de uitvoering van de opdracht te worden voldaan. Indien betaling binnen deze termijn uitblijft, is de klant in verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling noodzakelijk is. Wine Sessions is gerechtigd om de wettelijke rente in rekening te brengen over het openstaande bedrag, alsmede eventuele buitengerechtelijke incassokosten.
7.3 Betaling bij wijziging van de opdracht: Indien de opdracht tijdens de uitvoering wordt gewijzigd en dit leidt tot een verhoging van het verschuldigde bedrag, zal het aanvullende bedrag ook binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur als aanbetaling moeten worden voldaan.
7.4 Betalingsherinnering en incasso: Indien betaling na de vastgestelde betalingstermijnen uitblijft, zal Wine Sessions een schriftelijke betalingsherinnering sturen. Als betaling na de herinnering nog steeds niet wordt voldaan, kan Wine Sessions verdere incassomaatregelen treffen, waarbij de klant naast het verschuldigde bedrag ook de kosten van de incasso, rente en eventuele juridische kosten zal moeten vergoeden.
7.5 Betalingswijze: Betaling dient, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, te geschieden direct via het mobiel betaalverzoek (particulieren) binnen drie dagen, of overschrijving na ontvangst van factuur (bedrijven) binnen 14 dagen, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook.
7.6 Bestellingen na afloop wijnsessies: Het bezorgen van de wijn is uitbesteed aan Henri Bloem Eindhoven. Voor de levering van wijn gelden dan ook hun algemene voorwaarden. Deze zijn te lezen op https://www.henribloem.nl/algemene-voorwaarden/. Bij de levering van de wijn ontvangt de klant ook de factuur. Voor bestellingen onder de €75 incl. btw wordt er €7,95 aan verzendkosten in rekening gebracht. Retourneren van uw bestelling, inclusief de betaalde verzendkosten, kan altijd, zonder opgaaf van reden, binnen 14 dagen na plaatsing van de bestelling. Eventuele verzendkosten van retournering komen voor rekening van de koper. Wordt er niet binnen 30 dagen geleverd, dan behoudt de koper het recht voor de order zonder verdere kosten te annuleren.
Artikel 8: Wijziging van de overeenkomst
8.1 Wijzigingen in de oorspronkelijke overeenkomst, door of namens de klant, die leiden tot kosten die niet in de opdrachtbevestiging zijn opgenomen, worden aan de klant in rekening gebracht door middel van de eindfactuur.
8.2 Wijzigingen die te laat kenbaar worden gemaakt, dan wel niet door Wine Sessions worden geaccepteerd, kunnen niet meer worden doorgevoerd ten aanzien van de desbetreffende activiteit of dienst
8.3 Bedoelde wijzigingen voor wijnsessies dienen minimaal zeven dagen voor aanvang van het evenement schriftelijk aan Wine Sessions kenbaar te worden gemaakt en door Wine Sessions te worden geaccepteerd. Wanneer blijkt dat Wine Sessions voor meer personen dan geconditioneerd moet leveren, is Wine Sessions gerechtigd om de levering aan meer personen dan overeengekomen te weigeren of de levering aan deze personen te accepteren tegen de normaal geldende condities.
8.4 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
8.5 Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
8.6 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
8.7 Cadeaubonnen zijn geldig voor de periode van één jaar. De eerste geldigheidsdag is de dag dat Wine Sessions de cadeaubon per mail naar de klant verstuurt. De wijnsessie moet vervolgens binnen een jaar worden ingepland en uitgevoerd. Maakt de ontvanger van de cadeaubon hier geen gebruik van, dan komt de geldigheid te vervallen. Het is de verantwoordelijkheid van de ontvanger om contact op te nemen voor een reservering. Voorbeeld: de gever bestelt een cadeaubon en krijgt deze op 14 januari 2025 via mail. De ontvanger kan met deze cadeaubon een wijnsessie boeken, welke vervolgens uiterlijk 13 januari 2026 moet plaatsvinden.
Artikel 9: Aansprakelijkheid
9.1 Wine Sessions aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade door de door Wine Sessions geleverde producten en/of verrichten diensten veroorzaakt aan de zijde van de klant of een derde, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld zijdens Wine Sessions die de schade heeft veroorzaakt.
9.2 Wine Sessions is noch jegens de klant noch jegens derden aansprakelijk voor schade aan kleding van de klant of derden of andere eigendommen van de klant of derden behoudens opzet zijdens Wine Sessions die de schade heeft veroorzaakt. Voor gevolgschade is Wine Sessions niet aansprakelijk.
9.3 Wine Sessions is noch jegens de wederpartij noch jegens derden aansprakelijk voor schade van letsel van de klant of derden behoudens opzet zijdens Wine Sessions. De klant vrijwaart Wine Sessions voor alle aanspraken van derden wegens door hen geleden schade veroorzaakt door de door Wine Sessions verrichte diensten en/of producten tenzij sprake is van opzet zijdens Wine Sessions.
9.4 Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of andere indirecte schade of gevolgschade, van welke aard dan ook, is nadrukkelijk uitgesloten.
9.5 Wine Sessions is niet aansprakelijk voor de gevolgen van alcoholgebruik voor, tijdens en na de wijnsessies. In het kader van sociale hygiëne zullen klanten nooit worden aangespoord tot overmatig alcoholgebruik. De wijnen die geschonken worden zijn bedoeld als proefwijnen. Er zijn voldoende crachoirs aanwezig waarmee er altijd de gelegenheid wordt gecreëerd om de alcohol met mate te gebruiken. De deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor een verstandig alcoholgebruik, met name waar het de verkeersveiligheid en medicijngebruik betreft.
9.6 Wine Sessions zal niet kunnen worden aangesproken tot vergoeding van kosten, schade en rente, indien zij als gevolg van overmacht niet aan een op haar rustende verbintenis heeft kunnen voldoen. Wine Sessions verkeert in overmacht wanneer zij niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van aan haar niet toerekenbare oorzaken, daaronder begrepen de hieronder opgesomde omstandigheden waarvan de opsomming niet limitatief is:
– niet en/of niet tijdige levering door toeleveranciers, ziekte personeel van Wine Sessions en/of door Wine Sessions ingeschakelde derden, werkstaking en overige oorzaken niet aan Wine Sessions toe te rekenen zoals bedrijfsstagnatie, ernstige familieomstandigheden, brand, lekkage, diefstal, gebrek aan grondstoffen, transportmoeilijkheden, overheidsmaatregelen, extreem hoog water, oorlogstoestand, oorlogsdreiging, droogte, aardbevingen, overstromingen, storm, ijzel, sneeuw en soortgelijke weersomstandigheden. Wine Sessions is in die gevallen niet schadeplichtig.
9.7 In geval van overmacht behoudt Wine Sessions zich het recht voor om van het voorgestelde programma af te wijken. Deelnemers kunnen geen rechten ontlenen aan het voorgestelde programma.
9.8 Wine Sessions stelt tijdens de wijnsessies verschillende proefwijnen, wijnglazen en crachoirs ter beschikking. In het geval van schade en/of diefstal zal dit verhaald worden op de klant.
9.9 Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste verzekeringen zoals een WA-verzekering.
Artikel 10: Annuleringen van activiteiten
10.1 Annulering door Wine Sessions: Mocht een wijnsessie of andere dienst onverhoopt niet door kunnen gaan (wegens ziekte of door andere, ernstige zaken), dan wordt de klant hier zo snel mogelijk van op de hoogte gesteld. Indien gewenst wordt er samen gekeken naar een alternatieve datum.
10.2 Annulering door de klant: De annulering dient schriftelijk te worden ingediend via info@winesessions.nl of door te bellen naar 06-18791753. Annulering of verplaatsing door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 2 weken voor aanvang van de dienst kosteloos geschieden. Bij annulering binnen 13 dagen tot en met 1 week voor aanvang van de wijnsessie is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde bedrag in rekening te brengen en bij annulering binnen een week is de opdrachtgever verplicht het totaalbedrag te voldoen.
Artikel 11: Beëindigen van de overeenkomst
11.1 Wine Sessions heeft – zonder enige (schade)vergoeding te zijn verschuldigd – te allen tijde het recht een overeenkomst te beëindigen, in geval de opdracht in strijd is met enige wettelijke of andere van overheidswege gegeven bepaling, alsmede indien de inhoud naar haar oordeel de belangen en/of goede naam van haar onderneming zou kunnen beschadigen.
11.2 Indien de veiligheid van gasten, personeel en/of anderen onvoldoende wordt gewaarborgd of bij oneigenlijk gebruik van ter beschikking gestelde materialen, is Wine Sessions gerechtigd naar eigen inzicht af te wijken van de al gesloten overeenkomst, dan wel deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij enige (schade)vergoeding aan de klant is verschuldigd.
Artikel 12: Intellectueel eigendom
12.1 Voor zover Auteurs-, merk-, modellen-, handelsnaam-, of andere rechten van intellectuele eigendom berusten op de door opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst geleverde diensten, is en blijft opdrachtnemer houder respectievelijk eigenaar van deze rechten. De door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever verstrekte gegevens, documenten of materialen mogen door de opdrachtgever niet worden vermenigvuldigd, en auteurs-, merk-, model-, handelsnaam- en andere aanduidingen mogen niet worden gewijzigd of verwijderd.
12.2 Wine Sessions behoudt het recht om de bij de uitvoering van de werkzaamheden opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 13: Persoonsgegevens
13.1 Door het aangaan van een overeenkomst met Wine Sessions wordt er toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor eigen activiteiten en zoals toegelicht in de privacyverklaring, welke is te downloaden op https://www.winesessions.nl/privacyverklaring/.
Artikel 14: Geschillenbeslechting en toepasselijk recht
14.1 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 7 dagen, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Wine Sessions.
14.2 Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil.
14.3 Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en die niet behoren tot de competentie van de kantonrechter, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.
14.4 Op alle offertes en overeenkomsten tussen Wine Sessions en de klant is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 15: Beantwoording van vragen
15.1 Wine Sessions verplicht zich om alle vragen van administratieve aard zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen te beantwoorden. Als er voor beantwoording meer tijd nodig is (bijvoorbeeld omdat informatie van derden noodzakelijk is), wordt de aanvrager hiervan op de hoogte gebracht en een nieuw termijn benoemd.
Versie 22 april 2025